Binnen korte tijd is de bescheiden beeldentuin van het museum opnieuw met een levensgroot bonzen beeld verrijkt. Voor een vriendenprijs, en dus dankzij een groots gebaar van Romee Kanis (1953), is het beeldenpark aangevuld met haar lieftallige beeld Touché. Het is een lichtvoetige verschijning van een naakt dat een handdoek voorhoudt terwijl ze voorzichtig met haar teen de situatie vlak voor haar voeten peilt…

Het nieuwe beeld Touché doet haar intrede in de beeldentuin

Bloed, zweet en tranen…

Maar vóórdat die tederheid en zachtheid in het beeld gevangen wordt komt er nog heel wat geweld bij kijken. Dan laait het vuur hoog op, dan smelten de metalen en rollen zware dampen donker naar buiten. En dan, als die borrelende bronspap vorm krijgt en uiteindelijk stolt, dan komen er helhete lassers om de boel in elkaar te zetten, waarna de slijptol zijn vonkenspattend werk kan doen. En pas als dat allemaal klaar is, kan er gepatineerd worden en krijgt het brons zijn definitieve kleur. In dit geval kreeg de handdoek een andere kleur en de foto daarvan lijkt het helse scheppingsproces nog eens krachtig te willen onderstrepen.

Even aanvoelen…

Romee Kanis werd in Jutphaas geboren, maar woont in Sint Maartensbrug en heeft daar ook een schitterende beeldentuin. Toen ze 18 was begon ze met het tekenen van portretten, maar eind jaren 80 waagde ze zich aan het beeldhouwen en sindsdien is de passie daarvoor alleen maar gegroeid. Het beeld Touché maakte ze in 2008 en heeft toen al in de tuin van Museum Møhlmann gestaan als onderdeel van de 10e Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling. Dat was nummer 1 van 3 en zij belandde uiteindelijk bij een liefhebber in de tuin. Evenals nummer 2. Nummer 3 echter, is speciaal voor MuMø gemaakt en is een blijvertje. Ze voegt zich als vanzelfsprekend bij de 3 andere beelden die het museum al van de kunstenares in zijn collectie heeft. Het beeld is al te zien, maar de setting is nog even voorlopig.