APPINGEDAM – De stad Appingedam heeft een eigen rondvaartboot en vaart daarmee inmiddels al vier jaar met succes rond. Dit jaar wil het Damsterveer voor het eerst met vier Artiveer-dagen van start gaan. Men kan dan op vier vrijdagen in de zomermaanden een hele dag lang met de boot een boeiend cultuurrondje door Appingedam maken, maar ook onderweg iets eten of drinken. De eerste vrijdag is gepland op 11 mei. Belangrijk onderdeel in deze kunstrondvaart vormt Museum Møhlmann, monumentaal gelegen aan het Damsterdiep, vlakbij de brug van Tjamsweer. Maar… op dat meest westelijke punt van de route was echter nog géén steiger. Daar gaat nu verandering in komen.

Afgelopen week werd al enig bouwmateriaal aangevoerd en ging de eerste paal het water in. Behalve het museum kan men nog veel meer locaties bezoeken zoals De Nicolaïkerk (uit 1225!), Galerie Ruigewaert, Museum Stad Appingedam, Galerie de Gangerie, De Synagoge, De Noordelijke Kunsthof, De Gereformeerde Kerk (Amsterdamse School), of De Groninger Zilverkamer. En daarnaast zijn er tal van eet- en drinkgelegenheden en gezellige uitspanningen waar men even helemaal bij kan komen. Kortom, met Artiveer voegt Appingedam een smaakvolle toeristische attractie toe aan haar al toch rijke menukaart.