Nieuws

In Atelier no. 90, magazine voor tekenaar en schilder, verscheen van de hand van Rob Møhlmann het artikel ‘De schoonheid van afval’. De schilder vertelt daarin hoe hij het schilderij ‘Stilleven met blauwe aansteker’ heeft opgebouwd en wat hem daarbij voor ogen stond. Van de diverse fasen van het schilderij in wording zijn foto’s opgenomen.

Intro uit artikel De schoonheid van afval in het blad Atelier:

“Het staat natuurlijk buiten kijf dat een behoorlijk (stilleven)schilder zijn ogen niet in de zak heeft. Als het goed is, heeft hij van nature al een scherpe blik en valt hem vaak dat op, waar anderen schouderophalend langs sloffen, of nog erger: volkomen onbewogen langs sloffen.

Eind 1999 werd de grote landbouwschuur achter ons huis verbouwd tot een grote en professionele tentoonstellingsruimte. In de zijwanden bevonden zich twaalf venstertjes, waarvan er één zijn beste tijd al lang had gehad. Natuurlijk belandde het gehavende kozijntje boven op de vuilcontainer.
Totaal afgeschreven. Vanuit bouwkundig oogpunt dan, want zodra ik het ding in de gaten kreeg, beklom ik de belt en onder een meewarig hoofdschudden van de bouwvakkers sleepte ik het geval mijn atelier binnen. Kunstenaars… het blijft vreemd volk.”

 

Rob Møhlmann, Stilleven met blauwe aansteker, 2000, 61 x 61 cm

Stilleven met blauwe aansteker, 2000, 61 x 61 cm

Museum Møhlmann

Museum Møhlmann



Pin It on Pinterest