Het is zondagmorgen, 30 oktober Anno Domini 2010. In een ver klooster hebben de metten al geklonken. Mist rafelt rond De Muzeheerd, de oude museumboerderij aan het Damsterdiep, schatkamer der Muzen. Het klamme klokgelui van het nabij gelegen kerkje van Tjamsweer blijft bijna hangen aan de herfstige takken rond het godshuis, al bereikt het nog net de grote baanderdeuren van het donkere museum. Als de zevende belslag verkleumd verstomt, druppelt de stilte verder. Maar niet voor lang. Een dof gedreun nadert. Lichten dansen over het museumlaantje, de alarmroep van vroege vogels klinkt hoog op: de Noordmannen komen!

Gelukkig was dat wel op afspraak. Om zeven uur reed de radiowagen van RTV-Noord het erf op en langzaam maar zeker rees de zendmast uit het dak naar een hoogte van tien meter. Daarna arriveerden de musici van Slagwerkenensemble Constatijn Huijgens, die hier live drie stukken ten uitvoer zouden gaan brengen in het 3 uur durende radioprogramma Noordmannen. Van 8 tot 11 zou Museum Møhlmann de standplaats vormen voor de beide heren presentatoren Alex Vissering en Okki Smit.

Het werd een mooie ochtend met levendige verslagen van de omgeving en met boeiende gasten die in het museum werden ondervraagd. Daaronder bevond zich Dijkgraaf Alfred van Hall, die zijn nieuwe dichtbundel Schuilen onder woorden presenteerde.

De heer Groenendaal werd als historisch expert geraadpleegd, maar ook Rikus Jager, thans nog tweede kamerlid, maar vanaf december burgemeester van de gemeente Westerveld, werd aan de tand gevoeld. Het was overigens mede zijn idee om de uitzending vanuit het museum te laten plaatsvinden.

Ondertussen werd er eveneens een vroeg uitstapje gemaakt naar de overkant van het duizendjarige Damsterdiep. Naar de salonboot van Roy en Ella Wills, waarop zelfs al een aantal keren onze museumgasten de nacht naar volle tevredenheid hebben doorgebracht. Boat, Bread & Breakfast, direct aan de overkant.

Henk Perdok mocht ook niet ontbreken, vermaard visboer, stadsomroeper en gemeenteraadslid. Hij moest zijn rugzak leegmaken om te laten zien wat hij op een lange reis zou meenemen. Ook gaf hij geheel microfoonloos een staaltje omroepen weg waarvan de kunst bijna van de muren kletterden.

Mijzelf werd ook nog het een en ander gevraagd, maar dat was pas om kwart voor tien. Belangrijker is echter dat de beide presentatoren het zo naar hun zin hadden, dat ze hier vandaan wel elke zondag hun programma wilden maken. Ze vonden het ronduit ‘een prachtplek’. Acteur en scenarioschrijver Sjoerd Pleijsier had het voor de AVRO-televisie al eerder vastgesteld: “je kon hier gewoon even gelukkig worden”. En wat ook wonderlijk goed bleek te werken was de akoestiek. De leden van Constatijn Huijgens waren er dik mee in hun sas en lieten weten dat het spelen met een zodanig mooie akoestiek veel minder moeite kost. En dat was te horen in het gemak en plezier waarmee de stukken ten gehore werden gebracht.
Luister naar het gesprek met Rob Møhlmann (klik hier).

Een geslaagde zondagmorgen die besloten werd met geweldige paling en haring van Henk Perdok, terwijl Frieda Bos en Rika Oosten de hele ochtend onvermoeibaar voor liters wakkere koffie hadden gezorgd. Een ochtend die de wereld, in elk geval voor een paar uur, weer even een wat vriendelijker gezicht gaf.