Museum Møhlmann, gevestigd in de monumentale Muzeheerd aan het Damsterdiep, ligt hemelsbreed niet zo gek ver van de doorsijpelende dijk van het Eemskanaal. Als Rob Møhlmann uit zijn raam kijkt, ziet hij hem liggen, op slechts 1500 meter afstand. Nu viel Tjamsweer ambtshalve nog niet in de gevarenzone, maar toen er afgelopen weekend wild water opwelde in de kleine kelder leek het hem toch niet onverstandig om alle kunst bij nacht en ontij naar de eerste etage te slepen.

Ontruiming benedenetageDat is in ieder geval zo’n 2,5 meter boven NAP. Gelukkig heeft het museum een winterpauze en was de benedenetage al aardig ontruimd, maar de collectie oude grafiek met o.a. een ets van Rembrandt, gravures van Lucas van Leyden en zo’n 180 andere 17e eeuwse prenten stonden nog in een tiental dozen in het kantoor. En ook flink wat eigentijdse werken die nog moesten worden opgeborgen. Nu valt het voor een particulier museum al niet mee om het hoofd ‘boven wotter‘ te houden, maar om nou kopje onder te gaan in een soap van kwelwater… Gelukkig lijkt de situatie bij het Eemskanaal niet langer kritiek.