Museum de Muzeheerd ligt aan het uiterst westelijke puntje van Appingedam, eigenlijk in wat vroeger het dorp Tjamsweer heette en dat nu als zodanig een kalme buitenwijk van Appingedam vormt. Een rustig plekje, waar het goed toeven is. Tot donderdag 16 april, toen gans het gebied op zijn grondvesten schudde en nog geen dag later, vrijdag 17 april, een inferno losbarstte.

18-april-2009

Het was donderdagavond, ongeveer 19.15 toen de aarde zich roerde. Het merkwaardige was dat de aardbewoners het gevoel kregen eerst omhoog te gaan en toen pas naar beneden. Mensen vlogen naar buiten, inclusief ondergetekende, omdat het voelde alsof een enorme boom dwars door het huis was gevallen. Nu hebben wij hier een aantal monumentale bomen rond de boerderij, maar deze bleken nog fier overeind te staan.

Nauwelijks bekomen van deze schrik loeide er de volgende morgen een sirene langs het Damsterdiep. Dat gebeurt wel vaker, maar deze keer hield het geluid vlakbij halt. Opnieuw kwamen de bewoners verschrikt uit hun huizen en zie: dikke rookwolken pakten zich samen boven de brug over het Damsterdiep. Brand, en niet zo’n kleintje ook. Het Oude Meulenhoes stond in lichterlaaie. Het Meulenhoes is een beeldbepalend monument dat iedereen gewaar wordt bij binnenkomst van Appingedam. Een prachtig samenraapsel van gebouwen en schuurtjes rond het houten onderstuk van een vroegere molen. Uit dit onderstuk sloegen de vlammen hemelhoog op. En voor je het wist lekten ze al naar het dak van het belendende huis en nog was geen waterslang op de bebouwing gericht. Het vuur was dan ook razend en er was geen vechten tegen. Gelukkig waren de bewoners buiten, maar hun ontzetting was verschrikkelijk. De burgemeester was snel ter plaatse, maar meer als wat troost kon zij vanzelfsprekend ook niet bieden. Steeds meer brandweerauto’s arriveerden, terwijl politiewagens het hele kruispunt afsloten. Kennelijk liet men de molenonderbouw nu uitbranden, terwijl alle aanleunende bebouwing werd natgehouden, wat niet kon voorkomen dat de halve woning toch in de as werd gelegd.

Het grootste verlies geldt natuurlijk de bewoners, een ouder echtpaar, dat al jarenlang met de restauratie doende was. Het is nu nog veel te vroeg om iets te zeggen over een verder verloop, maar de historie van Tjamsweer moet opnieuw een ernstige wond likken en zijn aangezicht heeft een verminkende slag gekregen.