8 maart 2021 – Persconferentie Museum Møhlmann vanuit de Muzeheerd

Goedenavond Medelanders. Omdat musea sinds de laatste 5 persconferenties niet eens meer genoemd worden, bestaat de mogelijkheid dat u zou denken dat ze er kennelijk niet meer toe doen. Of dat ze misschien ondertussen in stilte zijn opgeheven, dan wel gewoon ter ziele zijn gegaan. Voor drooggelegde caféhouders, verpieterende studenten, gedeprimeerde neringdoenden, of uitdijende Medelanders is er terechte aandacht in de vorm van troost, of een handreiking, dan wel een stip aan de horizon. Maar niet voor de musea. Geen woord. Vandaar dat Museum Møhlmann nu zelf een ‘petite conference’ geeft, vanuit het welbekende perskamertje in de Muzeheerd. Na afloop – het is immers al ver naar spertijd – is er gelegenheid tot museaal bier en vertier. In het Ordentelijk Depot zijn op 1,5 meter afstand enkele slaapplaatsen ingericht.

Ter zake nu. Museum Møhlmann zou dit voorjaar een veelomvattende tentoonstelling houden, omdat zijn naamgever een gedenkwaardige leeftijd zou bereiken. Echter, in de zich verdikkende mist rond dit perspectief werd begin dit jaar definitief besloten om dit feest een vol jaar uit te stellen. Ondertussen – omdat het zicht telkens minder dan 2-3 weken was – besloot die naamgever in een koud en leeg museum tot interne aanpassingen; tot herinrichting van het depot; enig onderhoud en meer. Met als doel om bij helder zicht weer opgeruimd tevoorschijn te kunnen komen. Maar… wanneer moest dan de chaos van dozen, platen, schilderijen, verfpotten, kamersteigers en dekkleden opgeruimd zijn? En wat moest de plotseling te improviseren, alternatieve tentoonstelling eigenlijk gaan worden?
Hoeveel tijd was er nog om iets af te maken? Uit de chaos te geraken? Hoeveel om iets te organiseren? Hoe lang nog, is het museum de jojo van Corona & Cabinet ? Welnu Medelanders: vanaf nu geen minuut meer.

Museumstress is het ergste wat een museum kan overkomen, laat staan een éénmansmuseum. Dit museum maakt nu dan ook zélf uit wanneer het klaar (genoeg) denkt te zijn om weer open te gaan. Het wacht niet langer af wanneer dat opeens zou moeten of kunnen. Het zelfgekozen startmoment is – calamiteiten voorbehouden – vanaf vrijdag 23 april 2021. Het kan dat het dan van regeringswege nog niet mag. Dan blijft het museum netjes dicht. Maar kan het wel, dan is het museum in elk geval zodanig klaar dat er weer wel wat te zien is. De uit de hoge hoed te toveren tentoonstelling heet voorlopig: “Van alles uit de kast”. Wat daar uitkomt, valt nog even te bezien, maar het zet in elk geval ook Appingedam op de kaart…

En als u mij nu wilt volgen naar het Museumcafé, dan drinken we nog even een stevig Canto-museumbiertje op de onvolprezen onafhankelijkheid. Ja, er is Grunnegs Gold in een flesje, of Spijkergoed en Arcimboldo in blik. Santé Medelanders, in alle opzichten!