Een jaar geleden, tijdens de openingsmiddag van de 12e ORT lag Laura, vrouw en muze van Rob Møhlmann, dodelijk ziek in het Delfzicht Ziekenhuis. Als altijd bleef zij echter zeer positief en vroeg die ochtend zelfs – voor zover dat nog ging – of de schenktafel er wel ordentelijk bij stond? Dat stond hij. De eerste paar uur was Rob die zaterdagmiddag in het museum aanwezig. Toen hij terugkwam in het ziekenhuis bleek dat Laura naar slaap verlangde. Buiten verscheen een regenboog. Op maandag 20 september had ze die boog ingehaald. Wat restte was regen.

Ter nagedachtenis aan zijn vrouw én muze heeft Rob één jaar later het naamloze laantje van de Westersingel naar de achterzijde van De Muzeheerd, waar zich de ingang van het museum bevindt, een naam gegeven: Lauralaantje. Het onderschrift meldt eenvoudig: Muze (1949-2010). Het bordje is in stilte geplaatst maar prijkte fier aan het begin van het laantje op de dag van de opening van de 13e ORT. Een even muzeaal als museaal laantje.

Lauralaantje