Collecties

Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 78
De vier elementen – water, aarde, lucht en vuur – vormden in de 16e en 17e eeuw een populair thema in de kunst. Dikwijls werd één element gekozen met vaak hetzelfde ‘beeldmerk’. Een test kooltjes voor vuur; een zeepbel voor lucht, etc. Natuurlijk ging daar ook een belerende boodschap van uit.
Hiernaast zien we in één schilderij alle vier de elementen verbeeld met als glanzend middelpunt: het blikje, het vleesgeworden product van de vier elementen.

Canto 78, The procession of the elements-1, 1988

The four elements—water, earth, air and fire—were in the 16th and 17th century a popular theme in the arts. Often the same ‘logo’ was chosen for a particular element. A bowl with glowing coals for fire, a soap bubble for air, etc. Of course there was a didactic message behind all this. In this canto we see all four elements depicted, with as their glowing centre: the can, as the incarnation of the four elements.

Canto 78, Die Prozession der Elemente-1, 1988

Die vier Elemente – Wasser, Erde, Luft und Feuer – waren im 16. und 17. Jahrhundert ein beliebtes Thema in der Kunst. Oftmals wurden die Elemente durch ein ‘vergleichbares Material’ dargestellt. Ein Vorbild: glühende Kohle für Feuer; Seifenblasen für die Luft usw. Natürlich hatte das ganze auch einen belehrenden Aspekt. In dem neben stehenden Bild sind alle vier Elemente abgebildet und als glänzender Mittelpunkt: die Dose, als Produkt der Verkörperung der vier Elementen.