Collecties

Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 77
De titel hanteert een internationale uitdrukking voor ‘gefikst’. Dat lijkt in eerste instantie te duiden op het blauwe krukje dat in een handomdraai in elkaar is gezet of hersteld. Of is het blikje hier aan het krukje genageld? Gemonteerd, zo men wil. Dat doet denken aan Marcel Duchamp (1887-1968), die in 1913 een fietswiel op een krukje monteerde en het als kunstwerk exposeerde. Dat werd een readymade genoemd.

Canto 77, Ready and made, 1988

The title is a reference to the expression for ‘fixed’. This at first sight seems to refer to the blue stool that has been assembled or repaired in a jiffy. Or has the can been nailed to the stool? Mounted, to use a different phrase. This reminds one of Marcel Duchamp (1887-1968), who in 1913 mounted a bicycle wheel on a stool and exhibited it as a work of art. This was called a readymade.

Canto 77, Ready and made, 1988

Der Titel bezieht sich auf den internationalen Begriff für ‘gefikst’. Im ersten Moment glaubt man das es sich um den blauen Hocker handelt, der zusammengebaut oder repariert wurde. Oder hat man die Dose auf den Hocker genagelt? Sie kann natürlich auch montiert sein. Das erinnert an Marcel Duchamp (1887-1968), der in 1913 das Rad eines Fahrrads auf einen Hocker montierte und als Kunstwerk ausstellte. So etwas wurde readymade genannt.