Exposities

Publicatie/Boek:
Aanbieding boek Klein Kunstje
Magnifieke Miniaturen

Dit verscheen in 2018 bij de 1e editie van Magnifieke Miniaturen.
Het heeft een gevarieerde inleiding en is tamelijk uniek, want het toont álle ca. 250 werkjes op ware grootte!

Nu van €25,- voor €15,-
Klik hier om te bestellen via onze online winkel.

Magnifieke Miniaturen

Magnifieke Miniaturen, de 4e editie

Muzensporen… met Chris Herenius, te zien op de 4e editie

Toen eind vorig jaar, vlak voor Het Lichtfeest, de lampen in de musea moesten doven en duisternis over ’t Land der Kunsten vloeide, verdween meer dan schoonheid alleen. En toen kort daarop de avondklok werd ingesteld, werd de donkerte nog dikker en dieper, want ook vrijheid is een fonkelend goed. In De Muzeheerd, waar Museum Møhlmann gevestigd is, werd het stil; viel veel stil. Zou het licht ooit nog tot gloren komen?

Natuurlijk wel! Maar wanneer? En wat dán te doen? Want met de kunstenaars konden in deze afgeknotte tijden geen afspraken worden gemaakt. Bovendien, kleurde het uitzicht op versoepelingen voor De Kunsten zwarter dan een maanloze nacht. Immers, de musea werden bij de Ministeriële Mededelingen al maandenlang niet eens meer genóemd! Bestonden ze nog wel? Was voor deze Bemuusde Bolwerken met hun bijdragen aan menselijk inzicht, kennis & schoonheid, het doek allang niet gevallen? En waren ze daarmee ook maar niet meteen in stilte opgedoekt? Niemand wist het. Onzekere tijden; huiver lag hijgend achter menig deur.

Vangen of gevangen? Met Tobias Baanders, te zien op de 4e editie.

Maar toch, ’t ging gloren, ‘t werd lichter. En hoewel het nog wel regende, brak ook zo hier en daar de zon een beetje door. Dat toverde een tere regenboog voor onze ogen. Hoop gloorde in de hemelen, maar… dat was vooral voor Mercurius, god van de handel, reizigers & winst. Voor de Muzen was noch aandacht of plaats. Zelfs Courtisanes, Gigolo’s, en andere Genotbieders gingen hen in het opengaan soepeltjes voor. Pas toen alle fysieke geneugten weer enigszins konden worden bevredigd, werd ten langen leste, op 5 juni 2021, het geestelijke genot vrijgegeven en mochten musea hun deuren – zij het knarskierend en kierknarsend – openen.

We blijven de kat uit de boom kijken met Jasper Oostland, te zien op de 4e editie

Veel musea moesten improviseren. Ook Museum Møhlmann, dat van alles uit de kast trok en met schoonheid uit eigen collecties weer een blos van leven op de krijtwitte wanden bracht. Dat was mooi en dat was fijn. Maar nog mooier en fijner wordt het als daar kakelvers werk van bevlogen kunstenaars bij hangt. En dat moment, waarde liefhebber, is nu. Nu, omdat er weer afspraken konden worden gemaakt met de ruim 150 kunstenaars die in meer of mindere mate aan dit museum verbonden zijn. Maar we beginnen bescheiden, we beginnen klein. Letterlijk. En wel met de 4e MM, ofwel de 4e Magnifieke Miniaturen Tentoonstelling. Klein in formaat, maar groot in getal, want zo’n 100 kunstenaars doen mee.

Alles van waarde is weerloos met Paul Vos, te zien op de 4e editie

Het is nu de vierde keer op rij dat kunstenaars zich in allerlei technieken uitleven op een vlakje dat niet groter is dan 14×14 centimeter, of maximaal 14x14x14 centimeter in de ruimte. Daar moet u, als publiek, niet te licht over denken. Een goed resultaat op een dergelijk klein formaat vereist een scherpe blik, een vaardige hand, geestelijke souplesse en voor alles: absolute trefzekerheid. De uitspraak: “voor hetzelfde geld maakt de kunstenaar het werk op een veel groter formaat,” klopt, maar gaat in financieel opzicht volledig mank, want een groter werk zou echt beduidend veel meer kosten. Vreemd genoeg blijkt de prijs van een kunstwerk ook gerelateerd aan het formaat. Voor u is dat erg leuk. U kunt nu een prachtig en volwaardig kunstwerk van een gerenommeerd kunstenaar bemachtigen voor een relatief schandalig laag prijsje. En wat daarbij mooi is meegenomen: er is in elk huis altijd plek voor. Dus kom gauw langs, kom kijken, laat de Muzen u omarmen.

U bent als altijd van harte welkom!

Deelnemende kunstenaars

Christiaan Afman, Tobias Baanders, Marleen Bakker, Erik van de Beek, Dina Belga, Natascha van den Berg, Maja van Berkestijn, Herma van Bolhuis, Kees Blom, Loes Botman, Diane Brodie, Sonja Brussen, Hermien Buytendijk, Marianne Bijker, Lidwien Chorus, Marcel Duran, Peter Durieux, Siemen Dijkstra, Nicky Dijkstra,Lydeke von Dülmen Krumpelman,Joyce Eijkhout, Frâns Faber, Hans Feyerabend, Magda Francot, Joke Frima, Flip Gaasendam, Haije Gemser, Dinie Goedhart, Edwin Grissen, Harmke Haanstra, Hans Hage, Ad Haring, Ro-salie Hammink, Chris Herenius, Martin Horneman, Carel Huls, Peter B. van Houten, Jannes Koetsier, Elwin van der Kolk, Keimpe van der Kooi, Arend Kuiper, Rob de Lange, Claartje van der Linden, Jan van Loon, Edith Madou, Debora Makkus, Marieke Maneschijn, Clary Mastenbroek, Yvonne Melchers, Harry Meerveld, Theo Onnes,Jasper Oostland, Stefanie Ottens, Hans Parlevliet, Drago Pecenica, Rein Pol, Hinke Posthuma, Magna Postma, Loek Prins, Yvonne Prinsen, Adolfo Ramon, Gerd Renshof, Henk Renting, Bryan Rietman, Roelof de Roo, Erik Rijssemus, Robin d’Arcy Shillcock, Anuschka de Smidt, Ingrid Smuling, Hilda Snoeijer, Ewald Sorbi, Marianne Stam, Ton van Steenbergen, Jan Jaap Stigter, Edith Stoel, Frea Stuurwold, Marjolein Terwindt-Wetterauw, San van Thiel, Petra Tolboom, Ed Ubels, Hennie Unkel, Mattie van der Veen, Van der Vegt, Irene Veltman, Marian Vergouwen, Elysia Verhoeven, Ruud Verkerk, Harm Visser, Paul de Vos, Wout Wachtmeester, Cas Waterman, Maarten Welbergen, Hiske Wiersma, Marianne Wilkens, Dorry van de Winkel, Hilde T.G. Wolters, Marijke ten Wolde, Adri Wolters, Fiona Zondervan, Erik Zwaga.

Een selectie van de getoonde werken