Het aanzien van (mijn) 1956

Beschrijving

In de ogen van kunstenaar Rob Møhlmann is zijn geboortejaar een onderschat jaar. Hij ziet 1956 zelfs als een ‘kanteljaar voor Vrijheid & Vooruitgang’ en toont dat in dit eigen ‘aanzien van 1956’ met onder andere: de Poolse crisis; Hongaarse crisis; Suez crisis; koloniën maken zich vrij; 1e zwarte studente; 1e optreden Martin Luther King; Brigitte Bardot zet ondanks pauselijke bul de bikini wereldwijd op de kaart; rock-‘n-roll ontstaat (in film en op de plaat); Elvis maakt zijn 1e hit; jeugdcultuur ontstaat; 1e commerciële kerncentrale; 1e kernraket (Russisch); 1e bovengrondse waterstofbom (USA); begin ruimtevaartwedloop; begin Artificiële Intelligentie; 1e songfestival, 1e NTS journaal; 1e weerbericht op tv; begin van een Verenigd Europa; 1e Europazegels, 1e Eurosongfestival; 1e vrouwelijke minister; getrouwde vrouw voor het eerst handelingsbekwaam; start AOW, en meer.

Daarnaast trekt de kunstenaar vijf lijnen vanuit of via 1956 naar zijn eigen leven die dat mede zouden gaan bepalen (bijv. De uitvreter van Nescio) of er een diepe indruk op maakten (bijv. Les feuilles mortes van Prévert).

En ten slotte is ook het alledaagse 1956 in beeld gebracht met doodgewone dingen als de krant, strips, spelletjes, een warmtelamp, insectenverdelger, scheerapparaat, klok, kinderwagen, centrifuge, servies, etc. , alles naar beste weten uit 1956.

Dit boek vormt deel 2 van een 3-delige serie, waarbij elk deel stoelt op een autobiografisch gegeven: Leven-Geboortejaar-Handicap

Omvang: 96 bladzijden.
Formaat: 28 x 24 cm.
Illustraties: vele, in kleur.
Talen: Nederlands
Uitvoering: harde band, gebonden.
Uitgeverij: Museumuitgave Museum Møhlmann, Appingedam.
ISBN: geen.
Oplage: beperkt, slechts 600.

Categorie: