Collecties

De Canto Collectie
Canto 90, Tussen kunst en kunstje (niet aanraken a.u.b.)
Kunstenaar: Rob Møhlmann
Titel: Canto 90, Tussen kunst en kunstje (niet aanraken a.u.b.)
Vervaardigd in: 1990
Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 90
Al heel vroeg schilderde ik naar de werkelijkheid het liefst in een verhouding van 1:1. Al heel vroeg probeerde ik zo zuiver mogelijk in die waarneembare werkelijkheid door te dringen. En al heel vroeg probeer ik die werkelijkheid in mijn verbeelding zo min mogelijk geweld aan te doen. Het werk wordt daarom vaak als ‘trompe-l’oeil’ gezien, terwijl dat helemaal geen doel maar een onvermijdelijke bijzaak is. Die mensen zien het kunstje, niet de kunst. Een wankel evenwicht.

Canto 90, Between art and act (please don’t touch), 1990

Already at an early stage I painted realistically and preferably on a scale 1:1. Also at an early stage I tried to penetrate observable reality as purely as possible. And I also try to violate that reality in my imagination as little as possible. Therefore, my work is often considered as ‘trompe-l’oeil,’ whilst that is not a goal in itself but an unavoidable side effect. People see only the act, not the art. It’s a shaky balance.

Canto 90, Zwischen Kunst und Kunststück, (bitte nicht berühren), 1990

Schon sehr früh malte ich nach der Wirklichkeit und am liebsten im Verhältnis 1:1. Von Anfang an probierte ich so genau wie möglich in die wahrgenommene Wirklichkeit durch zu dringen. Und ich probierte von Anfang an diese Wirklichkeit in meiner Phantasie so wenig wie möglich zu verdrehen. Die Arbeiten werden darum oft mit ‘trompe-l’oeil’ angedeutet, obwohl das überhaupt nicht die Absicht ist, sondern eine zwangsläufige Nebensache. Die Menschen sehen das Kunststück, nicht die Kunst. Ein unstabiles Gleichgewicht.