Collecties

De Canto Collectie
Canto 112, …en U zal de toegang ontzegd worden.
Kunstenaar: Rob Møhlmann
Titel: Canto 112, …en U zal de toegang ontzegd worden.
Vervaardigd in: 1992
Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 112
‘En U zal de toegang ontzegd worden’ heeft zich voltrokken. We zien nog wel de in zijn val verpletterde pissebed. En we zien dat de pissebed, in de hachelijke positie onder het dalende plankje, het weliswaar gered heeft, maar aan het achterlijf gewond is geraakt. De derde pissebed volhardt stoïcijns in de richting die het al volgde. Hij heeft blijkbaar niets van het drama gemerkt. De beschadigde verf op het naar beneden schuivende plankje krijgt nu, in deze nieuwe (of oude) positie, betekenis.

Canto 112, …and Thou shalt not be admitted., 1992

‘And Thou shalt not be admitted’ has been fulfilled. We do still see the wood-louse that was crushed by its fall. And we see that the wood-louse in its perilous position under the falling board has survived, but has wounded its rump. The third wood-louse is stoically pursuing its course. He apparently didn’t notice anything of the drama that took place. The damaged paint on the board that has slid down now reveals, in this new (or old) position, its significance.

Canto 112, …und Euch wird der Zugang verwehrt…, 1992

‘Und Euch wird der Zugang verwehrt’ hat sich vollzogen. Wir sehen noch die vom Fall zerquetschte Kellerassel. Und wir sehen, dass die Kellerassel aus ihrer gefährlichen Situation unter dem fallenden Brettchen gerettet wurde, sich aber am Unterleib verwundet hatte. Die dritte Kellerassel verfolgt ungestört ihren vorgesehenen Weg. Sie hat anscheinend nichts von dem Drama bemerkt. Die Beschädigung der Farbe an dem fallenden Brettchen bekommt nun, in dieser neuen (oder alten) Position, ihre Bedeutung.