Exposities

Duur expositie:
15 februari t/m 30 maart 2003
Publicatie/Boek:
Zoektocht naar de Werkelijkheid (uitverkocht)
Rob Møhlmann, Zoektocht naar de Werkelijkheid
Service

Het boek, getiteld Zoektocht naar de Werkelijkheid, met een verhelderende inleiding van Diederik Kraaijpoel en Gezien van de Riet.

Rob Møhlmann, Zoektocht naar de Werkelijkheid

Overzichtstentoonstelling Rob Møhlmann, 25 jaar realist

De zeer realistisch werkende schilder Rob Møhlmann is een geval apart in de kunstwereld. Gezegend met een talent om de alledaagse werkelijkheid bijna zinnenprikkelend in olieverf te verbeelden, vindt hij eveneens nog tijd om artikelen en boeken te schrijven, een museum voor eigentijdse realistische en figuratieve kunst uit de grond te stampen en om – samen met zijn vrouw Laura – jaarlijks een flink aantal tentoonstellingen te organiseren. Ondertussen schildert hij nu al 25 jaar. Reden om daar in zijn eigen museum met een overzichtstentoonstelling even bij stil te staan (ruim 200 werken, plus een serie van 124 stuks). Ook verschijnt er een fraai uitgevoerde publicatie.

In oktober 1977 maakt Rob Møhlmann, ongehinderd door enige vakkennis, zijn eerste olieverf. Hij schildert – aanvankelijk in een wat lossere stijl – alles wat hem voor ogen komt, maar altijd met een realistische inslag. Voor hem geen pittoreske plekjes, maar afbraakbuurten in de stad, geen uitgebalanceerde bloemstillevens, maar een bos uitgevallen tulpen, of zijn eigen vrouw vermoeid achter de centrifuge. Binnen twee jaar heeft hij zijn eerste expositie in de destijds vermaarde Heinekengalerij met zijn tientallen meters etalages aan de Ferdinand Bolstraat. Zijn werk valt op. Mensen in de langsrijdende tram spreken over het straaltje water dat levensecht uit de centrifuge komt. Al snel staat galerie Lieve Hemel op de stoep waaraan hij tien jaar verbonden zal blijven.

In 1982 begint hij aan zijn inmiddels vermaarde Canto-project. De serie loopt volledig uit de hand en in plaats van 10 variaties op een alledaags conservenblik van het merk Canto ontstaan er maar liefst 124 en zijn we ondertussen in 1993 aangeland. De schilder weigert – ondanks de soms kommervolle omstandigheden – om ook maar één werkstuk los te verkopen. Wel reist de serie na voltooiing twee jaar door Nederland en oogst naast bewondering ook verwondering. Thans maakt het een gewaardeerd onderdeel uit van de vaste collecties van Museum Møhlmann.

In de beslotenheid van zijn atelier ontwikkelt de schilder ondertussen het zogenaamde bovenafje: een stilleven loodrecht van boven gezien, een vondst die in de kunstgeschiedenis eigenlijk over het hoofd is gezien, terwijl hij eeuwenlang letterlijk voor het oprapen lag. Al snel blijkt waarom: het is lastig, vermoeiend en het kost de kunstenaar zijn rug. Ook schildert hij vallende voorwerpen, recht van boven en met een dodelijke precisie.

In 1995 treedt de schilder opnieuw naar buiten. Een tikje eigenzinnig, want hij blijkt eigenhandig een flinke koestal van de boerderij, die hij ondertussen bewoont, te hebben omgebouwd tot een professionele tentoonstellingsruimte. In 1998 verzeilt hij in een onverwachte stroomversnelling als hij de grote expositieruimte ter beschikking stelt aan gerenommeerde collega’s. Bijna als vanzelf ontstaat de Eerste Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling (ORT). Hij zorgt voor een boek en voor publiciteit. Publiek stroomt uit het hele land toe. De Tweede ORT volgt het jaar daarop met alweer een boek. De voormalige stal wordt snel te klein en opnieuw verhuizen Rob en Laura. Zij gaan nu verder als Museum Møhlmann, een landelijk podium voor realistische en figuratieve hedendaagse kunst, geschoeid op collegiale leest, met veel wisseltentoonstellingen, maar met inmiddels ook drie vaste collecties. Het opmerkelijke initiatief en de jaarlijkse ORT’s blijken een belangrijke impuls te geven aan de herwaardering van de realistische kunst in Nederland.

De stillevens van Rob Møhlmann zijn intussen bekend om hun “borende intensiteit” (Kraaijpoel). Dat valt nu ook in het buitenland op. Zo was zijn werk onlangs te zien op een internationale stillevententoonstelling in het Duitse Bad Frankenhausen waar Meesters van het Stilleven van diverse Europese landen acte de présence gaven.

De overzichtstentoonstelling Zoektocht naar de Werkelijkheid omvat in totaal zo’n kleine 350 werken. Veel daarvan is door particulieren en instanties welwillend in bruikleen afgestaan.
Ook is er nieuw werk en verschijnt er een fraai verzorgd boek, getiteld Zoektocht naar de Werkelijkheid met een verhelderende inleiding van Diederik Kraaijpoel en Gezien van de Riet.

Een selectie van de getoonde werken

Anita Franken, Ad Haring en Wim van der Kant

Museum Mhlmann is er trots op dat al het platte werk tijdens de overzichtstentoonstelling stevig wordt geschraagd door tientallen driedimensionale werken van drie Meesters in het Brons: Anita Franken, Ad Haring en Wim van der Kant.