Exposities

Technieken:

Duur expositie:
Publicatie/Boek:
Realisten 1998 (bestelwijze: zie onder)

Ontstaan Eerste Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling

Realisten 1998 is te bestellen via onze online winkel.

Ontstaan Eerste Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling

In de nazomer van 1998 bleek dat er met de planning iets mis was gegaan. Een solo-expositie was elders gepland. De 180 m² van zijn eigen expositieruimte waren dan leeg. Het leek de schilder een aardig idee om op collegiale voorwaarden enkele realistisch werkende collega’s uit te nodigen om hun werk bij hem te exposeren.

Douwe Elias, Leoni, 1994, olieverf op doek, 60x65cm

Dit kunstenaarsinitiatief liep even onverwacht als prettig uit de hand. Zozeer zelfs dat op het laatst gesproken kon worden van de Eerste Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling. Zelden was werk van zoveel gerenommeerde realisten, werkend van scherp tot soft, onder één dak bijeen. Bijzonder, omdat bijna alle kunstenaars hun vaste galerie(s) hebben en dus vrijwel nooit elders exposeren. In dit geval maakten velen een uitzondering en zelfs als er geen werk voorhanden was, werd wat in bruikleen afgestaan.

Een dergelijke, breed opgezette tentoonstelling voor realistische schilderkunst vond eigenlijk nog niet eerder plaats, maar dat daar wel degelijk een behoefte aan bestond, bleek onomwonden uit de positieve reactie van het publiek. Gedurende vijf weekenden bezochten zeker 2000 mensen de Ateliergalerie. Velen kwamen uit de provincie Noord-Holland, maar een niet onaanzienlijk aantal kwam van heinde en ver; enkele belangstellenden reisden zelfs vanuit België af naar het kleine polderdorp.

Henk Helmantel, Stilleven met groene test, 1978, olieverf op paneel, 71x56cm

Van 12 september t/m 11 oktober was op de tentoonstelling werk te zien van: Hans Bayens, Dinie Boogaart, Don Clarke, Epco Cordèl, Hans Deuss, Ralph Douglas, Sam Drukker, Peter Durieux, Douwe Elias, Walter Elst, Joke Frima, Flip Gaasendam, Henk Helmantel, Rob Houdijk, Reinder Homan (etsen), Herman van Hoogdalem, Gert Kemper, Diederik Kraaijpoel, Melle (laatste litho), Rob Møhlmann, Wout Muller, Rein Pol, Jasper van Putten, Pierre Roger, Piet Sebens, Evert Thielen, Herman Tulp, Con van Velsen, Gerard van de Weerd en Carel Willink (zeefdr.).

Naar aanleiding van deze expositie verscheen Realisten 1998.