Exposities

Wat er aan vooraf ging: Ontstaan jaarboek

Wat er aan vooraf ging: Ontstaan jaarboek

Tijdens de presentatie van het eerste Jaarboek (1998), voorjaar 1999

Vroeg of laat verschijnt er altijd wel een boekwerk over een kunstenaar, maar dat gebeurt zelden vroeg en veelal te laat voor de kunstenaar in kwestie, immers: vaak is hij tegen die tijd niet meer onder de levenden. De realistische schilder Rob Møhlmann wilde deze gebruikelijke gang van zaken liever niet afwachten. In goede gezondheid besloot hij tot de uitgave van een Jaarboek in eigen beheer.

Het in harde kaft uitgevoerde Jaarboek “Bidden boven het beeld” bevat 80 pagina’s en 38 prachtige kleurenafbeeldingen van alle schilderijen gemaakt in 1998. Dit alles afgewisseld door een tekst waarin verslag wordt gedaan van zijn wedervaren en waarbij vaak op relativerende wijze op het eigen schildersbestaan wordt teruggeblikt. In kunsthistorisch opzicht een tamelijk ongekend gebeuren, want bij enig welslagen zal op den duur reeds bij leven en welzijn een nagenoeg compleet oeuvre-overzicht ontstaan.

Zondag 21 februari vond de boekpresentatie plaats, ingeleid door Rob Møhlmann zelf.