Exposities

Publicatie/Boek:
Klein kunstje, de wereld in je hand
Service

Bij deze tentoonstelling verschijnt het het boek 1:1 – Klein kunstje, de wereld in je hand dat vooral opvalt door de 1:1 reproducties van alle 246 originele kunstwerken (280 pagina’s, full-color, harde kaft) als museumuitgave (dus niet in boekhandel verkrijgbaar). Van alle 123 kunstenaars staan hun werken er op ware grootte (1:1) in met een eigen tekst(je). Er zijn tevens luchtige inleidingen over de herkomst van de miniatuur, over de miniaturen in de Middeleeuwen, maar ook over miniatuurwerelden, of de miniatuur in de oertijd. Een boek om vaker ter hand te nemen en in te kijken.
Voor wie de komende tijd verhinderd is om naar het museum te komen: bestellen kan via onze online winkel.

Klein kunstje, de wereld in je hand

Miniaturen, dan denk je aan de Middeleeuwen, aan rijk versierde initialen of aan de minutieuze schilderingen van Van Eyk of de Gebroeders van Limburg. Oogverblindend wat die mannen presteerden. En onbetaalbaar. Maar onze eigen kunstenaars kunnen er ook een houtje van. En… alleszins betaalbaar! Wie een collectie hedendaagse realisten wil aanleggen kan nu, voor een bescheiden bedrag, een brede basis leggen.

Deze tentoonstelling was bedacht als klein, visueel toegift van een klein museum dat in 2018 precies 20 jaar bestaat. Er zijn zes weken voor ingeruimd. Achteraf veel te kort, want het aantal deelnemende kunstenaars overtrof ruimschoots de bescheiden verwachting: maar liefst 123! En ook het enthousiasme onder die kunstenaars leek flink aangewakkerd door de enige restrictie: alle werken – twee of driedimensionaal – mogen niet groter zijn dan 14 x 14 (x 14) cm. Een aantal maakte 2 prachtige ‘moderne miniaturen’ en die vindt u ook in het begeleidende dikke boek (zie webwinkel). Anderen werden zo geestdriftig dat zij er 4, 5, 6 of 10 maakten. Een wat kleiner aantal raakte ronduit begeesterd en kwam met 20, 30 of 40 stuks op de proppen en één broeder (Drago) raakte bijna oververhit en toont 100 miniaturen.

Alles bij elkaar een duizelingwekkende hoeveelheid aan beelden. En dus ook aan werelden. Klein van stuk, maar groots van inhoud. En allemaal hanteerbaar. Kom kijken en verlies uzelf binnen een raamwerk van slechts 14 x 14 centimeter. Vergrootglazen liggen voor u klaar.

U bent als altijd van harte welkom.

LET OP! DEZE EXPOSITIE DUURT MAAR 6 WEKEN…!

Deelnemende kunstenaars

Christiaan Afman, Elliot Allsop, Piets Althuis, Erik van de Beek, Maja van Berkestijn, Roland Beyer, Kees Blom, Wilfried van den Boorn, Paul Boswijk, Loes Botman, Hanna Bijlsma, Diane Brodie, Lidwien Chorus, Epko Cordèl, Robert Daalmeijer, Lionella Delcampo, Hans Deuss, Nicky Dijkstra, Siemen Dijkstra, Frans Dingemanse, Gerry Dobbelaer, Joost Doornik, Peter Durieux, Lydeke von Dülmen Krumpelman, Marcel Duran, Roel Endendijk, Jan Willem Eskes, Douwe Elias, Joke Frima, Frâns Faber, Hans Feyerabend, Flip Gaasendam, Jon Gardella, Haije Gemser, Jolanda Gilhuijs, Joggem de Graaf, Gabriël Gressie, Albert Greving, Hans Hage, Ad Haring, Jaap Hartman, Chris Herenius, Rutger Hiemstra, Annet Hiltermann, Christa Hoek, Aad Hofman, Martin Hogeweg, Martin Horneman, Stefanie Horneman-Ottens, Carel Huls, René Jansen, Monica Jonkergouw, Romee Kanis, Jannes Kleiker, Cis Koetse, Jannes Koetsier, Keimpe van der Kooi, Corry Kooy, Arend Kuiper, Anneke Kuyper, Gert Lambert, Rob de Lange, Jan van Loon, Edith Madou, Andrijana Martinovic, Debora Makkus, Yvonne Melchers, Arthur Meijer, Rob Møhlmann, Erik van Ommen, Panthaleon, Hans Parlevliet, Drago Pecenica, Jantina Peperkamp, Rein Pol, Grietje Postma, Yvonne Prinsen, Huib Rademakers, Adolfo Ramon, Henk Renting, Gezien van de Riet, Roelof de Roo, Ruth van Royen, Johan Scherft, Wikje Schoon, Robin d’Arcy Shillcock, Har Siekman, Anuschka de Smidt, Ingrid Smuling, Ben Snijders, Hilda Snoeijer, Ronald Soeliman, Ewald Sorbi, Ton van Steenbergen, Jan Jaap Stigter, Edith Stoel, Frea Stuurwold, Kees Thijn, Ed Ubels, Rien van Uitert, Hennie Unkel, Van der Vegt, Elysia Verhoeven, Ruud Verkerk, Harm Visser, Maya Vlaanderen, Wilma van der Vliet, Ton Voortman, Gerrie Wachtmeester, Aly van der Wal, Anita Walsmit Sachs, Cas Waterman, Zwaantje Weishaupt, Maarten Welbergen, Jittie Wildeman, Marianne Wilkens, Dorry van der Winkel, Marijke ten Wolde, Siegfried Woldhek, Hilde T. G. Wolters, Fiona Zondervan, Arne Zuidhoek en Erik Zwaga.

Een selectie van de getoonde werken