Exposities

Publicatie/Boek:

Damwand en Van alles uit de kast

Damwand en Van alles uit de kast

Geïmproviseerde tentoonstelling, bestaande uit twee delen.

Deel I, DE DAMWAND, zou als een extra tentoonstelling direct ná de 22e ORT plaatsvinden, gedurende de maand januari 2021. Door de lockdown ging dit niet door. Het gaat om een cartografische collectie die Rob Møhlmann verzamelde waarbij telkens Appingedam op de kaart vermeld staat. Vaak als ‘Dam’. En dat al 5 eeuwen lang! Møhlmann verzamelde deze collectie gedurende de laatste 2-3 jaar om de Damsters (Appingedammers) een hart onder de riem te steken als op 1-1-2020 hun gemeente voorgoed zou verdwijnen… Appingedam is toen samen met Loppersum en Delfzijl opgegaan in de nieuwe gemeente Eemsmond. Maar de stad is er nog. En hoe!

Deel II, VAN ALLES UIT DE KAST. In 2011 werd de tentoonstelling ‘Alles uit de kast’ gehouden. Laura was net overleden en het ontbrak Rob aan moed om iets met en voor zijn collega’s te organiseren. Hij trok toen maar letterlijk alles uit de kast. Dat kon toen nog, maar nu, 11 jaar later, is die inhoud vervijfvoudigd, dus dat kan bij lange na niet meer. Vandaar: ‘Van alles uit de kast…’.

Na deze geïmproviseerde tentoonstelling – als we in de zomer zitten – zal waarschijnlijk weer veel meer mogelijk zijn. Voor vanaf dan heeft het museum de meer ‘reguliere’ tentoonstellingen gepland, Nu – vanaf 23 april – kan het tijdens uw bezoek zo zijn dat nog niet álles op orde is, maar valt er wel een hele hoop te zien.