Schaamrood en andere optekeningen in zwart-wit

5,00

Beschrijving

Als schrijver over kunst en omstreken is Møhlmann een geval apart. Hij kijkt scherp om zich heen, maar wel als kunstenaar en niet als kunsthistoricus. Na veel stukjes over collega’s, autobiografische teksten, en wat columns, komt de schilder dan nu van stal met van alles wat ‘in de la is blijven liggen’ en eigenlijk is dat met geen pen te beschrijven. Het heet ‘Schaamrood en andere optekeningen in zwart-wit’ en bestaat uit een bonte bundelingen van invallen, gedachtesprongen, one-liners, korte verhaaltjes en poëtische notities. En als klap op de vuurpijl: een serie beschouwingen over de overeenkomst tussen bepaalde nieuwsfoto’s uit de krant en hun equivalent in de beeldende kunst.

Alle teksten en tekstjes zijn op een bepaalde manier ‘eye-openers’ al was het maar omdat zij aan een wereldbeeld raken, gezien door de ogen van een kunstenaar. Daaruit blijkt niet alleen zijn voorkeur voor realistische kunst, maar tegelijkertijd ook zijn wanhopige poging om grip te krijgen op de werkelijkheid, die hij tenslotte zelf ‘absoluut abstract’ noemt. En of je het nu wel of niet eens bent met zijn bevindingen: voor je het weet laat je je meeslepen door zijn onnavolgbaar betoog en wordt de ogenschijnlijk bizarre overeenkomst tussen ‘de geboorte van een ster’, gefotografeerd door de Hubble-telescoop en ‘de Kolos’ op een beroemde mezzotint van Goya, opeens wel erg aannemelijk.

Kortom, in Schaamrood geeft de schilder zich als schrijver bloot. Daar bestaat zelfs een zwart-wit foto van en ook die is in de bundel opgenomen. Het betreft hier dan ook een uiterst prikkelende uitgave en eigenlijk mag die in geen enkele boekenkast ontbreken. De oplage is beperkt.

Omvang: 112 bladzijden.
Formaat: 24,5 x 17 cm.
Illustraties: 70 in zw-w, 16 zwart-wit.
Uitvoering: harde band, gebonden.
Uitgeverij: Museum Møhlmann, Venhuizen.
ISBN: geen.