Collecties

Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 98
In de winter 1990-91 verhuisden we naar een stolpboerderij in het naburige dorp Venhuizen. Onder de reusachtige rieten kap zou een atelier komen; in de braakliggende stal een expositieruimte. Dat zou ik opnieuw eigenhandig moeten verbouwen. Voorlopig echter moest ik mij met mijn blik in het kleine stookhok zien te redden. Ondanks de cv-ketel werd het daar niet warmer dan een graad of vijf, terwijl die ketel het ondertussen dreigde te begeven. Het was ellende. Ik moest mijn penselen wel neerleggen en ander gereedschap opnemen.

Canto 98, A can full of black tears, 1991

In the winter of 1990-91 we move to a large farmhouse in the neighbouring village Venhuizen. Under the gigantic thatched roof a studio was to be built; and in the unused stables an exhibition space was to come. Again, this was to be realised bare-handedly. For the time being I, with my little can, had to make do with the small boiler room. In spite of the boiler, the temperature there didn’t exceed five degrees Celsius, while in the meantime the boiler threatened to break down any moment. We were in dire straits. I was forced to abandon my brushes and take up other tools.

Canto 98, Dose voller schwarzer Tränen, 1991

In Winter 1990-91 zogen wir in einen Bauernhof in das Nachbardorf Venhuizen. Unter dem riesigen Strohdach sollte ein Atelier entstehen; in dem leeren Stall ein Ausstellungsraum. Das alles sollte ich wieder selbständig bauen müssen. Vorläufig aber mussten wir, ich und meine Dose, uns mit dem kleinen Heizungsraum behelfen. Dort wurde es, trotz des Heizkessels, nie wärmer als 5 Grad, während der Kessel zusammen zu brechen drohte. Was ein Elend. Es war an der Zeit meine Pinsel hin zu legen und andere Werkzeuge zu ergreifen.