Collecties

De Canto Collectie
Canto 85, De vijfentachtigste stelling
Kunstenaar: Rob Møhlmann
Titel: Canto 85, De vijfentachtigste stelling
Vervaardigd in: 1989
Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 85
In 1517 spijkerde Maarten Luther zijn 95 stellingen tegen de aflaathandel op de deur van de slotkapel te Wittenburg. Het ging hem om waarheid. In 1989 timmerde ik mijn waarheid aan de deur van mijn atelier te Hoorn. Niemand heeft het gezien. Het is het nieuwe atelier, grotendeels terug te vinden in de deurknop. De schilder is bezig met de opzet van dit schilderij. En dan openbaart zich een beelddiscrepantie, want tegelijkertijd is het werk al af. Wat is waarheid? De grote duim in Canto 82, en nu deze hand van zo dichtbij, maken duidelijk door wiens ogen de beschouwer van het schilderij nu eigenlijk kijkt.

 

Canto 85, The 85th Thesis, 1989

In 1517 Martin Luther nailed his 95 theses against the practice of indulgences to the door of the Castle Church in Wittenburg. He was concerned with the truth. In 1989 I nailed my truth to the door of my studio in Hoorn. Nobody has seen it. It is my new studio, for the most part to be found in the doorknob. The painter is busy setting up the painting. And this is revealed in a discrepancy, as at the same time the work has already been finished. What is truth? The large thumb in Canto 82, and now this hand seen close by, reveal through whose eyes the observer is actually looking at the painting.

 

Canto 85, Die fünfundachtzigste These, 1989

In 1517 nagelte Martin Luther seine 95 Thesen gegen den Ablasshandel auf die Tür der Schlosskirche zu Wittenberg. Es ging ihm um die Wahrheit. In 1989 nagelte ich meine Wahrheit in Hoorn auf die Tür meines Ateliers. Niemand hatte es gesehen. Es ist das neue Atelier, den größten Teil davon kann man in dem Türknopf erkennen. Der Maler ist mit den Vorbereitungen für dieses Bild beschäftigt und dann enthüllt sich ein Widerspruch, denn gleichzeitig ist das Bild schon fertig. Was ist die Wahrheit? Der große Daumen auf Canto 82, und jetzt die Hand aus nächster Nähe, machen deutlichten durch welche Augen der Betrachter dieses Bildes jetzt eigentlich betrachtet.

Museum Møhlmann

Museum Møhlmann



Pin It on Pinterest