Collecties

Techniek: Olieverf op doek
Afmeting: 40 x 30 cm
Collectienr: RMCC 33
Van een stuk blikken speelgoed gaat op een gegeven moment een onderdeeltje kapot. Weggooien of reparen? Hier is voor het laatste gekozen. Dan blijkt dat – zonder blikken of blozen – gebruik wordt gemaakt van een blikken voorwerp dat sowieso wordt weggegooid. Ook de blikjes met verf, nodig voor de restauratie, zullen straks als vuilnis verdwijnen, terwijl het Cantoblik nu dienst doet als tijdelijke gereedschapskist. De mens brengt kennelijk in alles om hem heen – dood of levend – een orde aan.

Canto 33, Prince & Pauper, 1983

There comes a moment that even of a tin toy a part gets broken. Throw away or repair? Here the latter option has been chosen. Then it turns out that without any hesitation a tin object is used that was going to be thrown away anyway. Also the small cans with paint, necessary for the repair, will
sooner or later disappear in the dustbin, while the Canto can is now serving as a temporary toolbox. Apparently man infuses order into everything around him—whether dead or alive.

Canto 33, Prinz und Bettelknabe, 1983

Von einem Blechspielzeug geht irgendwann ein Teil kaputt. Wegwerfen oder reparieren? Hier hat man sich für das letztere entschieden. Dann nimmt man, ohne viel nach zu denken, irgendein Blechteil, dass man sowieso wegwerfen würde. Auch die Farbdosen, notwendig für die Reparatur, werden später im Abfall landen, während die Canto Dose zeitweilig als Werkzeugdose gebraucht wird. Anscheinend versucht der Mensch alles was ihn umgibt – tot oder lebendig – in ein System einzubinden.