Exposities

Technieken:
olieverf, aquarel, houtsneden, tekeningen
Duur expositie:
7 april t/m juli 2024 (mogelijk vervalt deze expositie als gedurende de winterstop het aardbevingsbestendigheidsprogramma voor de Muzeheerd uitloopt…)
Publicatie/Boek:
Misschien verschijnt hierbij een museumuitgave
J.C. Busé (1891-1974)

Onder voorbehoud

J.C. Busé (1891-1974)

Een Haarlems talent, gecrashed in The Great Depression.

J. C. Busé, Portrait de moi même, houtsnede op rijstpapier, 21,6×16,4cm

Lange, lange tijd had de schilder Rob Møhlmann maar twee werkjes van zijn grootvader J.C. Busé. Een geschilderd naaktje en een gesneden zelfportretje. ‘Hij maakte immers zelf kunst,’ dus meer was echt niet nodig. Nadat de drie kinderen – Rob zijn moeder, oom en tante – waren overleden kwam de kunst bij de kleinkinderen terecht. Dikwijls in deplorabele toestand omdat het zo ook al na het overlijden van grootvader Busé in diens atelier was aangetroffen, waar het toen al bijna een halve eeuw onaangeroerd had gelegen. De crisis van 1929 en de komst van kinderen had destijds het penseel uit de handen van grootvader Busé geslagen. In 2015 begon de kleinzoon een reddingsactie en vroeg broers, zus, nichten en neefjes om het werk dat ze kwijtwilden aan hem af te staan. Dat werd uiteindelijk erg veel en…net op tijd, want veel werk stond letterlijk op ‘uiteenvallen’.

In deze tentoonstelling zal geprobeerd worden een overzicht te geven van zijn veelzijdigheid en talent dat nét niet de kans kreeg om tot volle wasdom te komen. Kees Busé was echter een begenadigd colorist. De vele studies van het model, gemaakt naar het leven, tonen een zeer (kleur)gevoelig schilder. Hij was een talentvol portrettekenaar/schilder, die – geheel in de tijdgeest vele uitstapjes maakte naar religieus verdiept werk (zeker onder invloed van tijdgenoot Jan Toorop (1858-1928)).

De expositie geeft ook een schets van Haarlem en omgeving van vlak na 1900. Kees Busé kende ook Kees Verwey (1900-1995) en tekende samen met de legendarische Henri Boot (1877-1963) hetzelfde model in de Haarlemse Kunstenaarsvereniging KZOD (Kunst Zij Ons Doel). Van beiden wordt ook werk getoond. Bovendien had zijn dochter (de moeder van de schilder Rob Møhlmann) later op school les van de toen al fameuze Anton Pieck (1895-1987), waarvan ook wat vrij werk te zien zal zijn.

J. C. Busé, Naakt voor kachel-2, o-d,31,7 x 47cm