Exposities

Kunstenaars:
Har Sanders (solo) en 9 realisten en figuratieven
Technieken:
gemengde techniek, zeefdruk, olieverf, acryl, aquarel, ets, brons, albast
Duur expositie:
zondag 14 juni t/m zondag 30 augustus 2009
Publicatie/Boek:
Har Sanders – 80 jaar zijn eigen weg (bestelwijze: zie onder)
Har Sanders – 80 jaar zijn eigen weg
Service

Bij deze tentoonstelling verschijnt Har Sanders – 80 jaar zijn eigen weg (96 pagina’s, full-colour, harde kaft).
Voor wie de komende tijd verhinderd is om naar het museum te komen: bestellen kan via onze online winkel.

Har Sanders – 80 jaar zijn eigen weg

Een overzichtstentoonstelling in Museum Møhlmann (geflankeerd door een kleine groepstentoonstelling).

De zomertentoonstelling van Museum Møhlmann zal vooral in het teken staan van Har Sanders (1929) die dit jaar 80 wordt. Wie hem ziet, denkt overigens hooguit met een goede 60-plusser van doen te hebben. Maar wat meer is: hij werkt nog steeds. Iedere dag. Gestaag schildert hij verder aan een oeuvre dat al een halve eeuw standhoudt. Har Sanders is een landelijk bekend kunstenaar, ruim vertegenwoordigd in de collecties van maar liefst 18 vooraanstaande Nederlandse musea, alsmede in de collectie van Koningin Beatrix en natuurlijk in die van vele bedrijven en particulieren. Eén van zijn ‘pièces de résistance’ vormt o.a. het 800m2 grote, hoekige plafond van Theater ‘t Speelhuis te Helmond. Hij beschilderde de volledige ruimte met opbollend en plooiend markiezendoek. Het is één der grootste trompe-l’oeils in Nederland. Minder groot, maar zeker zo bekend zijn de theedoeken, kussenslopen, overhemden, deuren, roosters en tegelmozaïeken van zijn hand.
Daarnaast schreef hij ontelbare brieven in briefwisselingen met bekende en onbekende medelanders, waaronder schrijver Gerard Reve en schilder Kees Verwey.
Op de tentoonstelling zullen zo’n 70 werken te zien zijn. Tevens verschijnt er een gelijknamige publicatie van het werk van Har Sanders, ingeleid door collega schilder-schrijver Rob Møhlmann.

Naast de overzichtstentoonstelling van Har Sanders vindt nog een klein-maar-fijn-expositie plaats van vijf schilders, twee etsers en één beeldhouwster. Graficus Han van Hagen toont een prachtige serie etsen, gemaakt in de Filippijnen, terwijl collega Frâns Faber het in de directe omgeving van zijn huis zocht. Frans Dingemanse toont verfijnde aquarellen, en in aflopende mate van de ruige toets laten René Jansen, Ruth van Royen, Hanneke de Jager en Ralph Douglas mooie staaltjes van hun kunnen in olieverf zien. Beeldhouwster Marlies Heylmann zorgt daarbij voor het ruimtelijk accent met prachtige torso’s zowel in brons als albast. Jelle Leek tenslotte, tilt op zijn beurt het geheel naar een lichte transparantie met zijn recente werken in glas.

Deelnemende kunstenaars

Han van Hagen, Frâns Faber, Frans Dingemanse, René Jansen, Ruth van Royen, Hanneke de Jager, Ralph Douglas, Jelle Leek, Marlies Heylmann

Een selectie van de getoonde werken