Exposities

Duur expositie:
18 september t/m 18 december 2016
Publicatie/Boek:
Realisten 2016 (bestelwijze: zie onder)

Service

Bij deze tentoonstelling verschijnt het 18e deel in de serie Realisten (216 pagina’s, full-color, harde kaft) als museumuitgave (dus niet in boekhandel verkrijgbaar). Van alle kunstenaars zijn 2 werken opgenomen met een eigen tekst(je) en er is een voorwoord over ‘de zin, of het bestaansrecht, van een klein museum’.
Voor wie de komende tijd verhinderd is om naar het museum te komen: bestellen kan via onze online winkel.

18e Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling

Het jaarlijks brede overzicht van hedendaagse realistische en figuratieve kunst

Najaar: dan is het weer tijd voor de jaarlijkse Onafhankelijke Realisten Tentoonstelling (ORT). De 18e editie alweer. ‘Bijzonder,’ zou je zeggen, maar ik vraag me af of u dat nog wel vindt? Of u op dit moment niet uitgevloerd op de bank voor de buis ligt, eenvoudig omdat het domweg maar niet op lijkt te houden met al die bijzondere sportspektakels, festivalfeesten en wat dies meer zij? Hoeveel daarvan gaan er vandaag de dag niet in een jaar? Schaatsen, Europees kampioenschap voetbal, marathons, tennistoernooien, grote wielerrondes, atletiek, Olympische spelen; alleen al van sport vólgen raak je bekaf! En dan zijn er nog al die festivals die je mee moet maken: theater, opera, streetart, schreeuwpoëzie, musicals, Gayparade, Oerol, Pinkpop, Noorderslag; het houdt maar niet op.

Het is veel, vaak, het is flitsend en fel. De hele vermaaksindustrie zet dan ook zwaar in op beleving, op het meemaken en erbij zijn. Tegen dat geweld kunnen musea niet op, zeker niet de kleinere en al helemaal niet dit éénmansmuseum. Bovendien hangt rond de musea van oudsher een aura van ‘stoffig, streng en statisch’, dus nee, daarvoor zult u niet direct uit uw stoel opveren. Bovendien zit u in die stoel ook nog eens Facebook bij te houden, Instagram, Snapchat, Whatsapp, LinkedIn, Twitter, Kwetter en Knetter en zo meer. Eén lichtpuntje: de jongste hype – Pokémon Go – maakt dat u opeens wel uit die stoel komt en zelfs op pad gaat! Voor een moment heeft deze eenkoppige directie dan ook overwogen Nintendo te vragen om een collectie Pokémon in de museumvertrekken en beeldentuin los te laten. Maar ja, dan heeft u weer nergens anders oog voor en loopt u de schilderijen van de muur, de beelden van hun sokkels, of staat u in de museumtuin een prachtig perk hortensia’s te pre-composteren. Maar misschien kan een kleine upgrade van deze uitnodiging geen kwaad.

Kom hier, in het A’dam van het Noorden, de stad van I appingedam met uw eigen mobiele ogen 101 kunstenaars ‘vangen’ met als bonus een maximum van 500 kunstwerken. Niet om ze als Pokémon, beter en sterker te maken, maar om daar zelf beter en sterker van te worden. Niet als virtuele, maar als reële beleving. Download the app from your brains and remember: Gotta Catch ’em All‘.

Deelnemende kunstenaars

(voorbeeld – HIERONDER MOETEN FOTO’S HANGEN)

• Christiaan Afman
    Erik van de Beek